Byggandet av HMS Triton Sektion Del 5

Byggandet av HMS Triton Sektion Del 5

I denna del kommer att handla om hur den inre bordläggning sätts på plats, samt hur balkarna till det lägre däcket sätts på plats.

Jag börjar med att såga ut en rad med lister i olika format från mitt förråd av lindplankor. Har 10 stycken plankor i storlekarna 2, 3, 4 och 5 mm.

Bilden visar uppsågade lister för balkar och garnering

Här syns det trä som jag sågat ut för inre brädläggningen, dom två högarna på höger sida är stöd bitar för däcksbalkarna. På Engelska Carlings och Ledgers.
Bilden visar tränitarna för en del av garneringen
Här sätter vi tränaglar i plankorna som håller upp däcksbalkarna, de såkallde slagvägarna. Tränaglarna består av 0,6 mm bambu, och man borrar ett hål med diametern 0,7 mm. För att sätta fast tränageln, sätter man en limklick på spetsen och sedan trycker man in tränageln i hålet. Man får en fantastisk hållbarhet.

Bilden visar hur en del av garneringen limmas på plats

Här syns dom första normala plankorna mellan slagvägarna och dom förstärkta plankorna som täcker skarvarna i spanten. Alla inre bordläggning kallas garnering.
Bilden visar hur mera normala plankorna till garneringen limmas på plats
Alla plankor som fäst, limmas fast som på bilden. Jag slipade inte ned spanten på insidan tillräckligt mycket, så alla spanten är inte i linje. Plankorna är inte fästa på alla spant med lim. Illa, illa, illa. Måste fixa detta bättre nästa gång.

Bilden visar när nästan alla plankor är limmade på plats för garneringen

Här visas den inre bordläggningen när den är nästan klar. Det som saknas är att sätta dit alla tränaglar, ungefär 200 stycken.

Dom utsågade däcksbalkarna är 6,5 mm breda och 5 mm tjocka. Men tack vare den buktning som däcksbalkarna skall göra, gjorde jag dem 7 mm tjocka istället. Däcksbalkarna slipas ned två millimeter, så att mitten är två millimeter högre än ändarna.

Varje däcksbalk skall ha utskärningar för tvärbalkarna (Engelska: Carlings). Dessa tväbalkar är 5x5 mm i storlek. På bilden syns dessa utskärningar.

Bilden visar när hela garneringen är på plats och alla tränitar är ditsatta

När den inre bordläggningen är på plats skall alla plankorna sättas fast med tränaglar. Varje planka skall fästa vid varje spant, och beroende på tjockleken skall man använda sig av en eller två tränaglar. Är plankan mindre är 8 tum, skall man använda enbart en tränagel. Är den 12 tum eller bredare, skall man ha två stycken. Är den mellan 8 tum och mindre 12 tum, skall man alternera en respektive två tränaglar per spant.

Jag missade att man skall enbart ha en tränagel vid ändarna på plankor som är mindre 8 tum, men jag satta dit två stycken. Ser inte riktigt bra ut.

Byggloggar

Här finns alla dom byggloggar som jag håller på med. De modeller som jag håller på med för tillfället är dessa:

  • Vasa från IGRA
  • Scotland från Corel
  • Triton Sektion
  • US Brig Syren

Jag började med Vasa modellen men som jag senare var tvungen att lägga på hyllan för att jag inte vet hur den skall se ut. Scotland är en nybörjarmodell för att testa grundläggande tekniker. Triton är första bygget efter ritningar och är inte en byggsats utan man sågar till träet från början. Syren är ett projekt som började strax efter Triton men som jag inte kunde låta bli att vara med i. 

Gå till byggloggarna >

Bra Länkar

En kort lista till andra länkar där jag är antingen äger eller är webmaster. Håll till godo.

robbox.se >

shipmodelling.eu >

e-legitimation.info >

stockholmsskalabat.se >